5 juli, 2012 13:40

Veckan som har gått har haft en internationell inriktning för min del. I går hade vi spanjorer här från det spanska företaget Museiala, som nästa sommar ska sätta upp Titanic-utställningen i Värmekyrkan. Det var första gången de var i Norrköping och de var så imponerade!

Imponerade i allra högsta grad var också den grupp med 12 st kinesiska resejournalister som var här i måndags och som jag visade runt i stan. Det var första gången jag hade direktkontakt med kineser på besök i stan och det var mycket intressant! Sällan har jag varit med om ett så stort intresse och engagemang! De ville veta allt!! Om Norrköping, om Sverige, om oss svenskar och om mig privat! De var mycket mer öppna och lättsamma än vad jag hade anat! Det var en grupp med resvana journalister, så de hade rest mycket tidigare, men främst besökt huvudstäder. Nu sökte de smultronställen utanför storstäderna och självklart var det kul att de kom till oss!  Jag har aldrig heller varit med om några som har tagit så mycket foton, så det ska verkligen bli kul att se vad det blir av detta i slutändan! De fotade precis allt. Till och med i mörkret inne i Domteatern på Visualiseringscenter C, så fotade de filmen "Allt vi är".

En av höjdpunkterna under dagen var besöket på Reijmyre Glasbruk, där de stiftade bekantskap med 3 st glasblåsare. En 21-årig kille, Rasmus Nossbring, gjorde stort intryck både på dem och på mig! Jag har inte träffat honom själv tidigare, men hans unga ålder och skicklighet med glasblåsningen gjorde intryck på oss alla. Rasmus var nog inte så van vid utländska besökare, men jag tror han tyckte det var kul att bli fotad med alla kineser och att svara på frågor om hur det kom sig att han valde det här yrket, vilken utbildning han hade, vad han tjänade osv!

Våren har varit regnig och det har varit lite trög start på sommaren, men nu känns det som den är här! Turisterna har också hittat hit! Vi är stolta över vackra Norrköping och får mycket positiva kommentarer från våra besökare! Själv tar jag ett par veckors ledigt nu och ägnar mig åt segling!

Hoppas ni alla får en underbar sommar och semester!

23 maj, 2012 17:34

I dag är det en underbar vårdag i Norrköping! Jag har haft förmånen att få vara med på ett framtidsforum på Göta kanal. Vi var några stycken från kommunen som träffades i Mem tillsammans med 4 st representanter från Göta kanal-bolaget.  Mem tillhör Norrköpings kommun, trots att det geografiskt egentligen ligger väldigt nära Söderköping. Här finns stora utvecklingsmöjligheter och kanalbolaget har planer inför framtiden som diskuterades. Spännande! Vi hade möte, åt lunch och hann också med en liten båttur på kanalen.

I kväll ska jag gå ut och äta med en rysk delegation som är på studiebesök i Norrköping. Det är människor som jobbar inom kulturen i Ryssland, som är intresserade av Norrköping och Linköping. Visit Östergötland är värdar och de har satt i hop ett digert bra program för 3  kulturella dagar i vår region.

I kväll är det också en spännande fotbollsmatch i Norrköping!!  IFK Norrköping möter Åtvidabergs FF. Det är ju lite speciellt, eftersom Åtvidaberg också ligger i Östergötland och det är länge sedan de bägge lagen spelade i samma division. Det är nästan utsålt, så det blir nog stämning på Parken i kväll!

Ha en bra kväll alla! Njut av vårvädret!

11 maj, 2012 13:19

I går var jag med och provgick en matvandring - en ny turistprodukt - som jag är säker på kan bli jättebra om vi marknadsför den på rätt sätt och om det är fint väder!

Matvandringen är ett samarbete mellan Britta och Lennarts Nära kött och Ekoturen. Den går genom Norsholms naturreservat och det är en fantastisk natur här. Annette som är biolog och kör Ekobussen berättar om naturen både i dag och hur det var förr i tiden. Britta serverar olika smakprov av knäckebröd, leverpastej och annat på vägen upp till ett utsiktsberg. Väl där uppe bjuds vi på grön ärtsoppa, raggmunk, grillad entrecote och potatissallad. Kocken stod och grillade under tiden vi åt förrätt. Menyn är inspirerad av det som trakterna bjuder och alla råvaror är närproducerade. Till efterrätt fick vi kaffe och kalvdans. Allt var underbart gott! Jag älskar kalvdans! Det åt jag hos mina släktingar som är bönder när jag var liten. I dag tror jag inte att så många barn och ungdomar vet vad kalvdans är. Vet du?

Tyvärr hade vi otur med vädret i går. Det regnade hela kvällen. Ni vet - svensk sommar. Det är sådant som kan hända! Som tur var hade vi med oss regnkläder! Alltså gäller det gamla ordspråket - Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder!

Den här vandringen kommer att arrangeras under fyra kvällar i juli. Om du vill göra en sommarutflykt rekommenderar jag verkligen det här.

Just nu och under helgen pågår förresten en internationell matmarknad uppe i City. Också värt ett besök! Jag var där på lunchen. Fast här pratar vi inte om lokalproducerat utan här är det internationellt som gäller! Också trevligt!

Läs mer om matvandringen här

Läs mer om den internationella matmarknaden här

23 mars, 2012 14:04

Det har varit vårdagjämning i veckan!! Och det är inte bara i almanackan det är vår - vädret här i Norrköping säger också VÅR! Så underbart!

Ett säkert vår-tecken för oss i turist-branschen är den stora TUR-mässan som går av stapeln i Göteborg varje år i slutet på mars. TURen pågår just nu och jag är inte där! Det är första gången på flera år som jag inte är där. Vi medverkar inte som utställare i år och det gör inte Visit Östergötland heller. Man kan förvisso åka dit och mingla lite ändå, men vi har valt att prioritera vår tid på andra aktiviteter.

I morgon drar vi i gång den Road-show som vi har valt att göra i år. Vi kommer att åka runt till 5 olika kommuner inom ca 20 mils radie och marknadsföra det vi har att erbjuda här i Norrköping! Vi ställer ut i ett antal köpcentrum och försöker få lördags-flanerare att delta i tävlingar och aktiviteter i vår monter, där de har chans att vinna biljetter till Kolmården, till Emil-föreställningen i Värmekyrkan. De kan till och med vinna kompletta golf-paket eller vandrings-paket! I morgon åker vi till Mariebergs köpcentrum i Örebro. Sedan kommer vi åka till Västerås, Uppsala, Jönköping och Nacka! Självklart hoppas vi det här ska leda till ännu fler besökare till Norrköping!

I början av mars deltog vi också på Vildmarksmässan i Älvsjö. Där sålde vi Östgötaskärgården och Bråvikslandet. Vi var där tillsammans med Söderköpings och Valdemarviks kommuner och vi hade bl a med oss kanot-paket och våra nya vandrings-paket som konkreta produkter. Vi fick faktiskt uppmärksamhet i Aftonbladet som en av de populära destinationerna. Det märks att intresset för natur- och friluftsupplevelser ökar! Det passar oss bra!
Nedan ser du några bilder från vår monter under Vildmarksmässan. Det är jag och Cecilia Karlsson här hos oss på Upplev Norrköping och så är det Erik Wallgren från Arkö kajak.

Nu är det dags att ge sig ut och njuta av våren! Nästa vecka ska vi åka i väg på ett spännande studiebesök och se om vi kan hitta något nytt kul till Värmekyrkan till sommaren 2013. Jag avslöjar nästa vecka vad vi kommer att titta på!

Ha en underbar helg!

2 mars, 2012 16:03

I helgen pågår det en Museimässa i Norrköping. Jag har precis varit där på ett besök och det kändes som en kul mässa med bra utställare.  Det är första gången den arrangeras och syftet är att visa upp mindre museer som finns runt om i Sverige . Det finns en organisantion för arbetslivsmuseer som Arbetets museum här i Norrköping har varit med och startat. Den heter ArbetSam och det är de tillsammans med Arbetets museum som är arrangör av den här mässan. Några av utställarna som fastnade på bild vid mitt besök i dag var Brio lekmuseum och Hjorteds mopedmuseum.

Parallellt med mässan pågår en del spännande seminarier.  Kerstin Volminger här hos oss kommer till exempel att hålla en föreläsning om värdskap i morgon. Själv lyssnade jag på ett seminarium som handlade om mobil-guider i telefonen, något som vi kommer att titta mer på här hos oss på Upplev Norrköping.

Nu är det fredag eftermiddag! Dags att ta helg och har du inget för dig i morgon, så gör ett besök på Museimässan på Arbetets museum.

Besök Museimässan här

14 februari, 2012 15:39

I dag har jag varit med på Kommunstyrelsens möte i vår grannstad, Söderköping. Söderköping är en underbar medeltidsstad, som ligger precis intill Göta kanal. Sommartid strosar det mängder av turister här, många äter glass på den populära glass-restaurangen vid namn Smultronstället.

I jämförelse med Norrköping är Söderköping en liten småstad med ca 14 000 invånare mot våra 130 000. Dock är ju besöksnäringen lika viktig för Söderköping som för Norrköping - fast det är klart att det inte finns lika mycket besöksmål här och framför allt finns det inte lika mycket under vinterhalvåret när båtgästerna har åkt hem.

Men visst finns det potential att utveckla besöksnäringen i Söderköping! Det var det som diskuterades i dag. Man hade bjudit in Magnus Nilsson, ordförande för Svensk Turism och tidigare också VD för Kolmårdens Djurpark. Magnus har en gedigen kunskap och har varit med och tagit fram den nationella strategin för besöksnäringen år 2020 i Sverige. Magnus berättade om strategin och det blev intressanta diskussioner om hur Söderköping kunde jobba vidare.

Jag var mest inbjuden för att lyssna, men eftersom samverkan är en viktig framgångsfaktor för besöksnäringen, så handlade det förstås också om hur Söderköping kan dra nytta av storstaden Norrköping och det som finns här och kanske  tvärtom också för all del. I september till exempel så har Söderköping ett medeltida Gästabud, då stan är full av besökare och det finns inte boende-möjligheter för alla. Självklart är dessa gäster då välkomna att bo i Norrköping och samtidigt besöka Gästabudet i Söderköping! Annars vore det väl bra konstigt - eller hur?!

Läs mer om Söderköping här

Läs mer om den nationella strategin för svensk besöksnäring här

30 januari, 2012 16:11

Vinter!! Det har vi inte sett mycket av i år! Men i dag var det en alldeles underbar vinterdag här i Norrköping. Jag var ute på lunchen och det var några minusgrader, solen sken och lite snö på marken. Inte mycket, men ändå så man fick vinterkänsla!  I helgen har jag dessutom åkt längdåkningsskidor för första gången den här säsongen! Jag åkte på Lillsjön, som ligger i Jursla, där jag bor. Där hade man skottat i hop snö på den frusna sjön, så det blev ett varv på ca 750 meter! Dessutom har Yxbacken öppnat barnbacken, så där var det fullt av folk i helgen! Om vi har tur, så kan det nog bli ett bra sportlov i Norrköping även i år!

Förra veckan blev intensiv. Kom hem från den lyckade Matka-mässan på måndagen, sedan var det full fart fram till torsdag kväll. Vi är mitt i slutfasen av en del broschyr-produktion just nu och jag ägnade en del av min tid åt uppdateringar av Norrköpings-Guiden för 2012 förra veckan.

I fredags tog jag en dag ledigt och då tillbringade jag dagen på Villa Fridhem. Jag hade köpt ett dagspapaket åt min mamma i julklapp. Detta nyttjades tillsammans med mig i fredags och det var SÅ underbart! Villa Fridhem är en fantastisk anläggning, med härlig utsikt över Bråviken, fin natur, en härlig spa-avdelning och dessutom mycket god lunch! Kan varmt rekommendera en dags SPA-upplevelse där!

Har fått förnyad energi och känner att det här kommer att bli en bra vecka!  Hoppas ni också har det bra!

21 januari, 2012 10:54

I dag är Matka-mässan öppen för allmänheten!  Det var långa köer utanför entrén i morse och det verkligen vällde in folk när mässan öppnade klockan 10.00 på förmiddagen. Jörgen, från flygplatsen, och jag gör allt vad vi kan för att få så många som möjligt till vår monter. Vi har en tävling, där man kan vinna en weekendresa till Kolmårdens Djurpark eller en weekend på Mauritzbergs slott - självklart med flyg direkt från Helsingfors till Norrköping!  Högen med ifyllda tävlingskuponger växer snabbt!